Fritidskortet är en satsning från svenska myndigheter för att fler barn och unga ska få möjlighet att delta i meningsfulla fritidsaktiviteter. Kortet fungerar som ett digitalt betalmedel och kan användas av alla barn mellan 8 och 16 år för att betala delar av eller hela avgiften för aktiviteter hos föreningar som är anslutna till Fritidskortets register.
Föreningen är ansluten till fritidskortet.
Hur fungerar det?
- Boka in dig i en grupp.
När du har fått en faktura/avisering från föreningen, gå till steg 2.
-
Logga in på fritidskortet.se
Vårdnadshavare loggar in med BankID.
-
Referens på betalningen
Det mycket viktigt att du anger rätt referensmeddelande. Ange alltid; barnets fullständiga namn & personnummer - detta skrivs som ett fritextmeddelande. Om du anger något annat kan vi tyvärr inte identifiera betalningen.
- När du gjort din fritidskortbetalning
Vi får uppgifter från bankgiro inom 1-2 veckor efter att ni betalat med Fritidskortet. Då handlägger vi insättningarna och korrigerar din faktura.
Har du betalat hela fakturan får ni tillbaka pengarna på samma sätt ni valde att betala. Handläggningstid från att vi har fått inbetalningen från fritidskortet;
OBS Detta har strulat i vårt system så många krediteringar har inte gått igenom, detta kommer åtgärdas under vecka 50, så vi ber om lite tålamod.
- Har ni valt swish som betalmetod; Pengarna kommer tillbaka till ert konto direkt vid kreditering av betalningen hos oss.
- Har ni valt faktura som betalmetod och betalat; Ni behöver fylla i ett återbetalningsformulär hos qvickly
- Har ni valt kort som betalfunktion; ni får tillbaka pengarna till ert konto ca en vecka efter kreditering hos oss.
Viktigt att veta
- Alla aktiviteter hos oss är inte möjliga att betala med Fritidskortet – Ni använda fritidskortet till TRÄNINGSAVGIFT. (Alltså inte till medlemsavgift, kläder, tävlingar, läger osv)
- Återbetalning vid avbokning; ni får inte tillbaka pengarna från fritidkortet om ni avbokar aktiviteten.
- Tips är att ladda ned appen MyQvickly där ni ser obetalda fakturor.