Fritidskortet är en satsning från svenska myndigheter för att fler barn och unga ska få möjlighet att delta i meningsfulla fritidsaktiviteter. Kortet fungerar som ett digitalt betalmedel och kan användas av alla barn mellan 8 och 16 år för att betala delar av eller hela avgiften för aktiviteter hos föreningar som är anslutna till Fritidskortets register.
Föreningen är ansluten till fritidskortet.
Hur fungerar det?
- Du har fått en faktura från föreningen!
Du som vårdnadshavare kan välja att betala hela eller delar av fakturan med fritidskortet.
-
Logga in på fritidskortet.se
Vårdnadshavare loggar in med BankID.
-
Referens på betalningen
Det mycket viktigt att du anger rätt referensmeddelande. Ange alltid; barnets fullständiga namn, fakturanummer & personnummer - detta skrivs som ett fritextmeddelande. Om du anger något annat kan vi tyvärr inte identifiera betalningen.
- När du gjort din fritidskortbetalning
Vi får uppgifter från bankgiro inom 1-2 veckor efter att ni betalat med Fritidskortet. Då handlägger vi insättningarna och koorigerar din faktura. Du kan själv räkna ut vad som är kvar att betala på fakturan (om du har något kvar).
Har du betalat hela fakturan får ni tillbaka pengarna på samma sätt ni valde att betala. Handläggningstid;
- Har ni valt swish som betalmetod; Pengarna komer tillbaka till ert konto direkt vid kreditering av faktura hos oss.
- Har ni valt faktura som betalmetod; Ni behöver fylla i ett återbetalningsformulär hos qvickly
- Har ni valt kort som betalfunktion; ni får tillbaka pengarna till ert konto ca en vecka efter kreditering hos oss.
Viktigt att veta
- Alla aktiviteter hos oss är inte möjliga att betala med Fritidskortet – just nu kan ni använda fritidskortet vid terminsavgifter och italienlägret.
- Återbetalning vid avbokning; ni får inte tillbaka pengarna från fritidkortet om ni avbokar aktiviteten.
- Tips är att ladda ned appen MyQvickly där ni ser obetalda fakturor.
Har du frågor under tiden? Tveka inte att kontakta oss.